Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, την αξιολόγηση και τη θεραπεία των διαταραχών επικοινωνίας, λόγου και ομιλίας και των διαταραχών σίτισης και κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες. Οι λογοθεραπευτές στο Κέντρο Ειδικών Θεραπειών ‘‘Λογοδρώ’’ παρέχουν εξειδικευμένες κλινικές υπηρεσίες σε παιδιά με τις ακόλουθες διαταραχές:

  • Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή
  • Καθυστέρηση στην ανάπτυξη της ομιλίας και του λόγου
  • Αρθρωτική και φωνολογική διαταραχή
  • Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
  • Νοητική καθυστέρηση
  • Νευρολογικές διαταραχές και σύνδρομα
  • Βαρηκοΐα και διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας
  • Διαταραχή της ροής της ομιλίας (τραυλισμός, cluttering)
  • Νευρογενείς κινητικές διαταραχές ομιλίας (λεκτική δυσπραξία, δυσαρθρία)
  • Διαταραχές σίτισης και κατάποσης
  • Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ–Υ)

 

Συνήθεις δυσκολίες που παρατηρούν οι γονείς ή οι εκπαιδευτικοί στα παιδιά και τα παραπέμπουν για μία λογοθεραπευτική αξιολόγηση είναι οι εξής:

  • Παρουσιάζει σταθερά λάθη στην άρθρωσή του, όπως /νερό🡪νεό, λάμπα🡪άμπα/.
  • Αντικαθιστά τα γράμματα μέσα στις λέξεις, όπως /θέλω🡪φέλω, μπάλα🡪πάλα/.
  • Παραλείπει συλλαβές ή γράμματα σε πολυσύλλαβες λέξεις, όπως /ελικόπτερο🡪κότεο/.
  • Επαναλαμβάνει λέξεις ή συλλαβές, όπως /θέλω να να να παίξω, παπαπάμε έξω/, μπλοκάρει στον πρώτο ήχο μιας λέξης, όπως /κ……ότα/ ή επιμηκύνει τον πρώτο ήχο μιας λέξης, όπως /μμμμμαμά/.
  • Δεν έχει αναπτυχθεί επαρκώς το λεξιλόγιό του.
  • Εκφράζεται μονολεκτικά ή με μικρές προτάσεις.
  • Εμφανίζει συντακτικά και γραμματικά λάθη στον εκφραστικό του λόγο.
  • Δεν καταφέρνει να διηγηθεί απλά πρόσφατα γεγονότα αποτελεσματικά.
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει απλές (“πέτα την μπάλα”) και σύνθετες (“βάλε το βιβλίο πάνω στο τραπέζι”) εντολές.
  • Δεν ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του ονόματός του και γενικότερα δείχνει να αποφεύγει την κοινωνική αλληλεπίδραση.
  • Παίζει με μονότονο τρόπο και δεν συμμετέχει σε συμβολικό παιχνίδι.
  • Παρουσιάζει επιλεκτικότητα σε συγκεκριμένες τροφές ή τρώει περιορισμένα φαγητά.
  • Δεν καταφέρνει να μασήσει και να καταπιεί σωστά την τροφή.

 

Είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ρυθμό, δηλαδή κάποια παιδιά κατακτούν ορισμένες δεξιότητες νωρίτερα, ενώ κάποια άλλα χρειάζονται περισσότερο χρόνο. Για το λόγο αυτό, υπάρχουν κάποια χρονικά όρια, τα οποία ονομάζουμε αναπτυξιακά ορόσημα, και η καθυστέρηση κατάκτησής τους επιφέρει σημαντικές δυσκολίες στη ζωή του παιδιού. Σε περίπτωση που τα όρια αυτά ξεπεραστούν και δεν υπάρχει βελτίωση, τότε οι γονείς καλό θα ήταν να απευθυνθούν σε έναν λογοθεραπευτή.

Τέλος, στόχος του λογοθεραπευτή είναι να οργανώσει το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού. Για να επιτευχθεί αυτό είναι πολύ σημαντική η αξιολογητική διαδικασία, ώστε να καθοριστούν οι θεραπευτικοί στόχοι και το χρονοδιάγραμμα της θεραπείας.

Η συνεργασία με τους γονείς ή φροντιστές του παιδιού αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην εξέλιξη του θεραπευτικού προγράμματος. Για τον λόγο αυτό συστήνεται η ενεργή συμμετοχή τους στο πρόγραμμα λογοθεραπείας με σκοπό να συμβάλλουν στην ενίσχυση των επικοινωνιακών και γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών τους.