Αξιολογητικά Εργαλεία

TVPS-3 (Test of Visual Perceptual Skills

Πρόκειται για ένα test ανίχνευσης και αξιολόγησης των οπτικο-αντιληπτικών δεξιοτήτων παιδιών και εφήβων (ηλικίας 4-18 ετών). Συγκεκριμένα αξιολογεί 7 τομείς οπτικής αντίληψης: οπτική διάκριση, οπτική μνήμη, χωρικές σχέσεις, σταθερότητα φόρμας, σειροθετική μνήμη, εικόνα – φόντο, οπτική ολοκλήρωση).

NSUCO Oculomotor Test

Το NSUCO είναι ένα εργαλείο που αξιολογεί την ποιότητα των σακαδικών κινήσεων των ματιών. Επιτρέπει στον αξιολογητή να κάνει μία γρήγορη ανάλυση των κινήσεων των οφθαλμών του θεραπευόμενου με την ελάχιστη συνεργασία του. Ολοκληρώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα και χορηγείται από οπτομέτρες και ειδικά εκπαιδευμένους εργοθεραπευτές.

 

Fairy Tale Test (FTT)

Τα παραμύθια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως διαγνωστικό εργαλείο, καθώς έχουν έναν συμβολικό χαρακτήρα και προσφέρουν στο παιδί έναν τρόπο σκέψης που αντιστοιχεί στην αναπαράσταση του εαυτού του.

Το FTT (Fairy Tale Test) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που αξιολογεί ένα μεγάλο αριθμό λειτουργιών της προσωπικότητας. Χορηγείται σε παιδιά 6 – 12 ετών και αποτελείται από κάρτες που δίνουν τη δυνατότητα στο παιδί να προβάλλει διαφορετικές πλευρές του εαυτού του. Οι εικόνες στις κάρτες παρουσιάζουν δημοφιλείς χαρακτήρες παραμυθιών και σκηνές από τις ιστορίες της Κοκκινοσκουφίτσας και της Χιονάτης με τους Επτά Νάνους.

Οι ιστορίες που παρουσιάζονται θεωρείται ότι αντανακλούν καθολικές αξίες και χαρακτηριστικά όπως η στοργή, ο φθόνος, η επιθετικότητα και η βία, η φιλία, η σεξουαλικότητα, η ταπεινοφροσύνη, η αγάπη, η αμοιβή και η τιμωρία.

DTVP-3 (Developmental Test of Visual Perception)

Πρόκειται για ένα εύχρηστο test οπτικής αντίληψης και οπτικοκινητικού  συντονισμού, το οποίο χορηγείται από τους εργοθεραπευτές. Αξιολογεί την ικανότητα παιδιών ηλικίας 4 έως 12 ετών στους τομείς της οπτικής αντίληψης (οπτικοκινητικός συντονισμός, αντιγραφή, διάκριση μορφής σε φόντο, οπτικός εγκλεισμός, μονιμότητα / σταθερότητα μορφής). Οι διεργασίες που αξιολογούνται είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων της γραφής και της ανάγνωσης.

Chlidren’s Apperception Test (CAT)

Το CAT είναι ένα προβολικό test που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση της προσωπικότητας, του επιπέδου ωριμότητας και της ψυχολογικής κατάστασης ενός παιδιού. Περιλαμβάνει τυποποιημένα ερεθίσματα που παρουσιάζονται με τη μορφή εικόνων ζώων (CAT-A) ή ανθρώπων (CAT-H) σε κοινές κοινωνικές καταστάσεις. Οι απαντήσεις ενός παιδιού σε μια σειρά ζωγραφιών ζώων ή ανθρώπων σε γνωστές καταστάσεις είναι πιθανό να αποκαλύψουν σημαντικές πτυχές της προσωπικότητάς του. Σε αντίθεση με τα γνωστικά test, τα οποία χρησιμοποιούν διανοητικά και λογικά προβλήματα για να μετρήσουν τι γνωρίζει ένα άτομο για τον κόσμο, οι προβολικές αξιολογήσεις, όπως το CAT, έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν την ελεύθερη έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων, αποκαλύπτοντας έτσι πώς ένα άτομο σκέφτεται και αισθάνεται.

Οι γονείς πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι τα ψυχολογικά test όπως το CAT, τα οποία πρέπει να χορηγούνται μόνο από καλά εκπαιδευμένους επαγγελματίες, είναι μόνο ένα μέρος της ψυχολογικής αξιολόγησης του παιδιού. Αυτά τα εργαλεία δεν πρέπει ποτέ να χρησιμοποιούνται ως η μοναδική βάση για μια διάγνωση. Απαιτείται λεπτομερής ανασκόπηση του ψυχολογικού, ιατρικού, εκπαιδευτικού ή άλλου σχετικού ιστορικού για να τεθούν τα θεμέλια για την ερμηνεία των αποτελεσμάτων οποιασδήποτε ψυχολογικής μέτρησης.

 

BeeryVMI (Buctenica Developmental Test of Visual-Motor Integration)

Το Beery VMI  αποτελεί ένα σταθμισμένο διαγνωστικό εργαλείο, το οποίο ανιχνεύει οπτικοκινητικές δυσκολίες που μπορεί να οδηγήσουν σε μαθησιακά, νευροψυχολογικά και συμπεριφορικά ελλείμματα. Απευθύνεται σε ηλικίες 2-18 ετών. Είναι σχεδιασμένο σε δύο test : το Short Format που συνήθως απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 2-8 ετών και το Full Format, ενώ παράλληλα εμπεριέχει ακόμα 2 αξιολογητικά test για την οπτική αντίληψη και τον οπτικοκινητικό συντονισμό.

Πρωτόκολλο Λογοπεδικής Αξιολόγησης Σχολικής Ηλικίας (ΠΛΑΣΗ)

Το Πρωτόκολλο Λογοπεδικής Αξιολόγησης Σχολικής Ηλίκίας (ΠΛΑΣΗ) δημιουργήθηκε για να καλύψει τις αξιολογητικές ανάγκες παιδιών από τη Β’ Δημοτικού έως τη Β’ Λυκείου που προσέρχονται με αίτημα τις δυσκολίες στη μαθησιακή επίδοση. Ένα μεγάλο ποσοστό των περιστατικών αυτών αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τη γλωσσική ανάπτυξη, η οποία συχνά επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τη μαθησιακή επίδοση και τη γνωστική εξέλιξη. Η ανάγκη διαφοροδιάγνωσης των γλωσσικών δυσκολιών από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και από άλλες αναπτυξιακές διαταραχές είναι προτεραιότητα του ειδικού. Οι πληροφορίες που συλλέγονται με τη χρήση του ΠΛΑΣΗ, σε συνδυασμό με άλλα αξιολογητικά εργαλεία επιτρέπουν στον ειδικό να επιλέξει τις καταλληλότερες θεραπευτικές τεχνικές με σκοπό τη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού.

Το πρωτόκολλο χορηγείται ατομικά σε κάθε παιδί και αποτελείται από μία σειρά δραστηριοτήτων και συγκεκριμένα από 7 δραστηριότητες, οι οποίες εξετάζουν τη γλωσσική ικανότητα του παιδιού, 11 δραστηριότητες που εξετάζουν τις ακαδημαϊκές δεξιότητες, 7 δραστηριότητες οι οποίες εξετάζουν τις μεταγλωσσικές ικανότητες και 11 γραμματικές ασκήσεις.

Παιδικό Ιχνογράφημα

Η ζωγραφική, ή αλλιώς το ιχνογράφημα, αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους τρόπους έκφρασης των παιδιών. Μάλιστα έχει συνδεθεί µε την αποτύπωση της προσωπικότητας και των συναισθημάτων τους. Οι ζωγραφιές των παιδιών αντανακλούν τον εσωτερικό τους κόσμο και απεικονίζουν στοιχεία που σχετίζονται με την ψυχολογική τους κατάσταση και το διαπροσωπικό τους ύφος. Επομένως, η ανάλυση του παιδικού ιχνογραφήματος αποτελεί ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο για τους θεραπευτές, καθώς αναλύοντας το στάδιο στο οποίο βρίσκεται το παιδί και τα χαρακτηριστικά του σχεδίου που έχει δημιουργήσει, είναι σε θέση να βγάλουν συμπεράσματα για πολλούς τομείς αξιολόγησης.

Στο Παιδικό Ιχνογράφημα λοιπόν αξιολογείται η απεικόνιση ενός ανθρώπου και συνολικά της οικογένειας. Έτσι δημιουργείται μία πρώτη εικόνα για την γενικότερη αντίληψη του παιδιού, για την οπτική του προς τα μέλη της οικογένειάς του, καθώς επίσης και για την αυτοεκτίμησή του. Επίσης, δίνεται βάση στην επιλογή των χρωμάτων, το μέγεθος των σχεδίων, τη θέση της ζωγραφιάς στο χαρτί και την πίεση των μαρκαδόρων.

ΜέταΦΩΝ

Το τεστ Μεταφωνολογικής Ανάπτυξης  και Αναγνωστικής Ετοιμότητας ως προς τη Φωνολογική Επίγνωση κατασκευάστηκε με σκοπό  τη δημιουργία σταθμισμένων κριτηρίων  αξιολόγησης μεταφωνολογικών δεξιοτήτων στην ελληνική γλώσσα. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε με την Πλήρη Χορήγηση είτε με τη Βραχεία Χορήγηση. Η Πλήρης Χορήγηση μας δίνει τη δυνατότητα να προσδιορίσουμε το ρυθμό ανάπτυξης της φωνολογικής επίγνωσης ενός παιδιού, να ορίσουμε την επίδοσή του σε σχέση με τον μέσο όρο των συνομηλίκων του και να καθορίσουμε την στοχοθεσία ενός εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης. Η Βραχεία Χορήγηση έχει ανιχνευτικό χαρακτήρα και μας δίνει τη δυνατότητα πρόληψης των αναγνωστικών δυσκολιών κατά τη φοίτηση στο νηπιαγωγείο και στην 1η δημοτικού.

Κλίμακα Αξιολόγησης Εργαζόμενης Μνήμης (ΚΑΕΜ)

Η Κλίμακα Αξιολόγησης Εργαζόμενης Μνήμης (ΚΑΕΜ) – Working Memory Rating Scale (WMRS) αποτελείται από 20 σύντομες ερωτήσεις, οι οποίες περιγράφουν τις συμπεριφορές που διαφοροποιούν τα παιδιά με μέτρια και χαμηλή εργαζόμενη μνήμη από εκείνα που έχουν τυπικές επιδόσεις. Χορηγείται σε παιδιά 6 – 11 ετών και η διάρκεια είναι περίπου 10 λεπτά. Συμπληρώνεται από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς και λογοθεραπευτές εύκολα και γρήγορα κι αποτελεί το πρώτο βήμα στην εκτίμηση της εργαζόμενης μνήμης σε παιδιά δημοτικού.

Η Κλίμακα Αξιολόγησης της Εργαζόμενης Μνήμης θα αυξήσει τις πιθανότητες εντοπισμού και κατά συνέπεια αποτελεσματικής υποστήριξης στο σχολείο, παιδιών που έχουν έλλειμμα στην εργαζόμενη μνήμη. Αναπτύχθηκε με βάση συνεντεύξεις με δασκάλους και αποτελείται από 20 περιγραφές προβληματικών συμπεριφορών.

Δοκιμασίας Πληροφοριακής και Γραμματικής Επάρκειας (Εικόνες δράσης)

Οι Εικόνες Δράσης αποτελούν τη σταθμισμένη εκδοχή του Action Picture Test (Renfrew, 1997) στην ελληνική γλώσσα. Η δοκιμασία αυτή δημιουργήθηκε από τη λογοθεραπεύτρια Catherine Renfrew το 1966 και επανεκδόθηκε το 1997 για 4η φορά από την Winslow Press Ltd.

Η δοκιμασία αποτελείται από 10 έγχρωμες εικόνες, οι οποίες παρουσιάζουν διάφορες καθημερινές καταστάσεις. Ο εξεταστής χρησιμοποιεί ερωτήσεις, που είναι συγκεκριμένες για κάθε εικόνα, ώστε να εκμαιεύσει από το παιδί μια απάντηση για κάθε εικόνα, την οποία και καταγράφει με σκοπό τη βαθμολόγησή της σύμφωνα με τους πίνακες βαθμολόγησης της δοκιμασίας. Η βαθμολόγηση στηρίζεται στην αξιολόγηση 2 διαδικασιών: αφενός στη χρήση εννοιών για μεταβίβαση πληροφοριών, για την αξιολόγηση της πληροφοριακής επάρκειας, και αφετέρου στην ορθή χρήση της γραμματικής, για την αξιολόγηση της γραμματικής επάρκειας του παιδιού.

Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου

Η Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου αποτελεί την ελληνική έκδοση του Word Finding Vocabulary Test (4η έκδοση) της C. Renfrew. Το συγκεκριμένο εργαλείο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1968 στην αγγλική γλώσσα και επανεκδόθηκε αρκετές φορές από τότε. Η τελευταία έκδοσή του ήταν το 1995 και αυτή χρησιμοποιήθηκε για τη στάθμισή του στα ελληνικά.

Η δοκιμασία αποτελείται από 50 εικόνες που απεικονίζουν ουσιαστικά. Οι εικόνες αυτές επιλέχθηκαν και κατατάχθηκαν σε αναπτυξιακή σειρά για παιδιά ηλικίας 4 έως 8 ετών. Οι έννοιες που απεικονίζονται προέρχονται από καθημερινά αντικείμενα, γνωστές κατηγορίες αντικειμένων, έννοιες από παιδικά παραμύθια και παιδικά τηλεοπτικά προγράμματα. H έκδοση της Δοκιμασίας Εκφραστικού Λεξιλογίου είναι απλή και σύντομη στη χρήση. Μπορεί να αποτελέσει αξιόπιστο εργαλείο γλωσσικής αξιολόγησης, καθιστώντας εφικτή την ακριβή μέτρηση των λεξιλογικών ικανοτήτων παιδιών.

Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης και Έκφρασης

Η Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης και Έκφρασης αποτελεί ένα εργαλείο αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων ατόμων με δυσκολίες στην επικοινωνία και τη γλωσσική ανάπτυξη. Στόχος της είναι ο καθορισμός των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εξεταζόμενοι και η χρησιμοποίηση των αποτελεσμάτων στο σχεδιασμό του θεραπευτικού προγράμματος.

Η δομή της δοκιμασίας ακολουθεί την αναπτυξιακή πορεία της γλώσσας στα παιδιά, γι’ αυτό και είναι χωρισμένη αδρά σε 6 ενότητες. Ο διαχωρισμός των ενοτήτων ξεκινά από το προγλωσσικό στάδιο, το οποίο εστιάζεται στις δεξιότητες παιχνιδιού και προχωρά ακολουθώντας τα στάδια εξέλιξης του συνδυασμού των λέξεων που χρησιμοποιούνται από τα παιδιά στην προσπάθειά τους να κατακτήσουν το μοντέλο της γλώσσας των ενηλίκων. Η δοκιμασία αξιολογεί τόσο την ικανότητα της γλώσσας όσο και την εκφραστική ικανότητα. Τα στάδια της δοκιμασίας είναι το προγλωσσικό, το μονολεκτικό, του συνδυασμού των 2 λέξεων, του συνδυασμού των 3 λέξεων, του πρώιμου γραμματικού και του προηγμένου γραμματικού σταδίου. Σε κάθε στάδιο παρεμβάλλονται και γνωστικές δοκιμασίες, οι οποίες αναφέρονται στη βιβλιογραφία και αντιστοιχούν στο αναπτυξιακό στάδιο της κάθε ενότητας. Τέτοιες δοκιμασίες είναι η ανάπτυξη του παιχνιδιού, η γνώση χρωμάτων, μεγεθών, κατηγοριοποίησης εννοιών και αιτιολόγησης καταστάσεων.

Η ερμηνεία των αποτελεσμάτων καθοδηγεί τον εξεταστή στη σκιαγράφηση του προφίλ δεξιοτήτων του εξεταζόμενου, του επιπέδου λειτουργικότητάς του, του αναπτυξιακού του επιπέδου, των δυσκολιών στη συνεργασία και στην αλληλεπίδραση, του τρόπου μάθησης, του τρόπου επικοινωνίας και των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζει και θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά το σχεδιασμό και την εκτέλεση του θεραπευτικού προγράμματος.

 

ΑθηνάΤεστ (Διάγνωσης μαθησιακών δυσκολιών)

Το ΑθηνάΤεστ είναι ένα ψυχοπαιδαγωγικό διαγνωστικό μέσο που κατασκευάστηκε, ειδικώς, για να το χρησιμοποιούν όσοι ειδικοί ασχολούνται με τις αναπτυξιακές αποκλίσεις της παιδικής ηλικίας, ώστε να εντοπίσουν παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες να ανταποκριθούν στις μαθησιακές απαιτήσεις του σχολείου. Αποτελείται από μία δέσμη επιμέρους διαγνωστικών δοκιμασιών, η χορήγηση των οποίων δίνει μία αναλυτική εικόνα της ανάπτυξης του κάθε παιδιού και εντοπίζει συγκεκριμένες περιοχές που είναι ελλειμματικές και χρήζουν ιδιαίτερης διορθωτικής παρέμβασης.

Οι επιμέρους κλίμακες του ΑθηνάΤεστ, ταξινομημένες κατά τομείς ανάπτυξης:

  • Νοητική ικανότητα
  1. Γλωσσικές αναλογίες
  2. Αντιγραφή σχημάτων
  3. Λεξιλόγιο
  • Μνήμη ακολουθιών
  1. Μνήμη αριθμών

– Κοινές ακολουθίες (Συμπληρωματική)

  1. Μνήμη εικόνων
  2. Μνήμη σχημάτων
  • Ολοκλήρωση παραστάσεων
  1. Ολοκλήρωση προτάσεων
  2. Ολοκλήρωση λέξεων
  • Γραφο-φωνολογική ενημερότητα
  1. Διάκριση γραφημάτων
  2. Διάκριση φθόγγων
  3. Σύνθεση φθόγγων
  • Νευρο-ψυχολογική ωριμότητα
  1. Οπτικο-κινητικός συντονισμός
  2. Αντίληψη «δεξιού – αριστερού»
  3. Πλευρίωση